Een tijdje terug is er een mooi artikel op Airsoft DB geplaatst over de belemmering van de douane nadat er een pakket met airsoft artikelen is besteld: Je apparaat/replica ingenomen door de douane.
Dit is slechts één van de vele voorbeelden die ik tegen ben gekomen op de diverse airsoft gerelateerde websites. Met name op de fora en op Facebook zijn de berichten over dit onderwerp talrijk. De discussies hierover kunnen nogal hevig worden, waarbij over de NABV, en met name de douane, nogal ongenuanceerd geventileerd wordt. Dit is enerzijds ook wel te begrijpen: je hebt immers betaald en je wilt (liefst gisteren) je spullen hebben!
Airsoft DB en de NABV krijgen hier dan ook veel vragen over.
Zelf ben ik opgeleid en werkzaam als expediteur en declarant: dit houdt in dat ik transport en douanezaken regel voor zowel im- als export wereldwijd. Hierdoor heb ik dagelijks met douanewetgeving te maken. De kennis die ik hierbij in twaalf jaar tijd heb opgedaan heb ik los gelaten op deze materie in de hoop wat duidelijkheid te brengen.
Consument of importeur?
Simpel gezegd: allebei! Waarom? Lees verder!
Het lijkt zo simpel: met een paar muisklikken je hele “wishlist” samenstellen, betalen en verzenden maar! Zo vanuit Hong Kong (of waar dan ook) tot aan je voordeur! En een geld dat het bespaart!
En dan… het pakket is ter controle ingenomen door de douane! Tsja… Daar zit je dan!
Dit is overigens niet alleen met airsoft artikelen het geval. Zelf bestel ik regelmatig artikelen voor het modelvliegen in het buitenland. Pakketten met deze spullen en zelfs een groot pakket met nagellak uit de V.S. voor mijn vrouw zijn toentertijd tegengehouden!
Er kleven dus duidelijk nadelen aan kopen in het buitenland. Maar vaak is het prijsverschil zo ontzettend groot dat dit erg aantrekkelijk is.
Nu heb je met meerdere regels te maken om spullen uit het buitenland te halen. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij jou: de consument! Degene die verantwoordelijk is voor de juiste gegevens die dienen voor aangifte ten invoer is de importeur. Jij als consument bent in dit geval de importeur omdat jij iets in het buitenland koopt en de opdracht geeft het hier naar toe te verschepen.
Okay… nu even airsoft specifiek graag…
Dit voegt nog wat gewicht toe aan het importeren van goederen omdat het om replica’s en onderdelen gaat die grotendeels op het eerste gezicht niet van echte wapens te onderscheiden zijn.
Vandaar ook de hele NABV registratieprocedure en alle wetgeving hieromtrent.
Het zou toch raar zijn dat je dat dan allemaal zomaar kan invoeren. Anders is je bijzondere status als NABV lid zodat je ze legaal mag hebben toch ook niets waard?
Nu dan de spelregels…
In de eerste instantie heb je te maken met de regels specifiek voor de webshoppende consument (te vinden via de douane website voor particulieren):
Daarnaast staan er nog belangrijke opmerkingen onder. Met name één hiervan is nu belangrijk:
En je raad het al: als je op die link klikt krijg je een lijst met bijzondere goederen:
En daar staat het dan! Wapens en munitie, speelgoedwapens en nepwapens. Klik je hier op dan krijgen we het volgende:
Hehe… nu zijn we er… toch? Bijna! Hieruit blijkt dus dat je NABV pas je “vergunning” is. Hierdoor is dus iets wat normaal gesproken verboden is wel toegestaan. De toetsing van dit soort zaken alleen al en het onderzoeken van de goederen waar het om gaat is nogal een tijdrovend proces. Namelijk niet elke douaneambtenaar is hierin gespecialiseerd. Dit zal dan ook de grootste vertragingsfactor zijn. Dit komt mede doordat er dan een andere ambtenaar naar moet kijken om te beoordelen wat het precies is.
Invoerrechten en BTW?
Zoals in de tabel hierboven staat beschreven zijn er vanaf bepaalde bedragen BTW en / of invoerrechten verschuldigd. Met een beetje redelijke AA zit je gauw boven de grens van 150 euro.
Hoe wordt dit dan berekend?
Allereerst kleeft er aan alle bestaande goederen (zelfs levende have = dieren) een goederencode, internationaal HS-Code genoemd. Aan de hand van deze codes kan men via de douanewebsite, gebruikstarief.douane.nl, de invoerrechten en overige verplichtingen bij invoer opzoeken.
In dit artikel zal ik mij beperken tot de AA’s en de directe toebehoren hiervoor (magazijnen, richtmiddelen e.d.). In de voorbeelden hieronder ga ik even verder met Hong Kong als verschepingsland. Er zijn namelijk ook landen waar de EU-landen tweezijdige afspraken mee hebben waardoor er geen invoerrechten zijn verschuldigd.
Voor AA’s is code 9304.0000.00 vastgesteld:
Klikt men op het tabblad invoer / doorvoer:
Okay, wat staat daar nou?
De rechten die verschuldigd zijn: 3,20% over de douanewaarde en 21% BTW over de douanewaarde + invoerrechten.
De douanewaarde in een notendop: inkoopwaarde (factuur) + kosten voor het transport.
Belasting over belasting dus?
Ja helaas wel, dit is voor elke importeur hetzelfde, dus ook voor de groothandels.
En die regels onderaan?
Dat zijn de aanvullende verplichtingen. Hiermee geef je dus aan of je de vereiste vergunning hebt. Daarnaast moet je ook verklaren dat het geen goederen zijn voor marteling!
Je zult begrijpen dat de koeriersdienst (waar een legertje declaranten werkt) hier nogal wat moet verklaren! Ze nemen hier echter nooit de verantwoordelijkheid voor. Die ligt nog altijd bij jou!
Daarom is het zo belangrijk dat er een duidelijke factuur + kopie NABV pas bij je pakket zit!
Voor de toebehoren is code 9305.9900.00 vastgesteld:
Klikt men op het tabblad invoer / doorvoer:
Hier is het ietsje anders. De rechten die verschuldigd zijn: 2,70% en 21% BTW.
Daarnaast hoef je niet op te geven of het martelwerktuigen zijn. Maar toch is de vergunning nog steeds vereist!
Even een kort en fictief rekenvoorbeeld:
Je koopt een AA van, omgerekend (alles wordt aan de hand van de douane maandkoers omgerekend), 200 euro met een holo sight van 50 euro. Verzenden kost +/- 30 euro (De verzendingskosten worden dan vaak voor het gemak door twee gedeeld).
Dus de AA: 200 + 15 = 215 euro.
215 x 3,20% = 6,88;
215 + 6,88 = 221,88;
221,88 x 21% = 46,60;
Verschuldigd: 6,88 + 46,60 = 53,48 euro.
De holo sight: 50 + 15 = 65 euro.
65 x 2,70% = 1,76;
65 + 1,76 = 51,76;
51,76 x 21% = 10,87;
Verschuldigd: 1,76 + 10,87 = 12,63 euro.
Totaal ben je dan 53,48 + 12,63 = 66,11 euro aan invoerrechten + BTW verschuldigd!
Daarnaast zal de koeriersdienst een tarief erbij tellen voor het verzorgen van deze aangifte. Niets is gratis!
Nóg meer “problemen”?
Zoals je kunt zien zijn er aardig wat handelingen verbonden aan het importeren van je bestelde artikelen. Daarnaast zijn er nog een hoop factoren die bovenstaand proces vermoeilijken.
Om te beginnen wordt er over het algemeen geen factuur opgemaakt met HS-Codes. Sterker nog: er wordt negen van de tien keer een factuur met onjuiste waardes opgemaakt! Dit is het zogenaamde versturen als “gift”. Dan nog ben je eventuele invoerrechten plus BTW verschuldigd. Het verandert namelijk niets aan de echte waarde van de goederen. Zo is de wet, en zo kijkt de douane dus ook. In dat geval gaat men kijken naar goederen van vergelijkbare waarde. Je kan je voorstellen dat dit erg lastig is en voer is voor een hoop “welles / nietes” correspondentie.
Ook worden de goederen op facturen en pakbonnen vaak slecht of verkeerd omschreven (zoals “toy guns” o.i.d.). Zo staan ze hier niet bekend!
Daarnaast zorgt het ontbreken van een kopie NABV pas ook voor een hoop vertraging. Er moet immers contact gezocht worden met de ontvanger om alle benodigde documentatie alsnog bij elkaar te krijgen.
Het is overigens gebruikelijk dat de douane in geval van een “controle selectie” met de aangever contact opneemt. Er wordt namelijk een dossier aangemaakt met een bijbehorend nummer. Hiermee kan naderhand een afspraak voor de daadwerkelijke controle gemaakt worden. Dit is in “het groot” ook zo.
Koeriersdienst versus douane
Nu is het wettelijk verplicht dat voor alles wat het land binnenkomt vanuit niet EU-landen er een invoeraangifte moet worden verzorgd. Ook post valt hieronder. De koeriersdiensten hebben hier dus hun handen vol aan. Zoals nu duidelijk is gebleken zijn de importeurs dus zelf verantwoordelijk voor het verzorgen van de aangifte ten invoer. De douane heeft namelijk alleen een controlerende functie. Het is erg makkelijk voor de koerier om te zeggen dat het aan de douane ligt, echter ligt een hoop vertraging dus ook bij de koeriersdienst zelf. Die moet namelijk in naam van jou de aangifte verzorgen omdat jij die mogelijkheid niet hebt.
Risicoprofielen douane?
De douane houdt bij alle invoer en uitvoer (containers, luchtvracht e.d., maar ook post) steekproeven.
Hiermee wordt gecontroleerd of er potentieel verboden waar in- of uitgevoerd wordt. Complete containers gaan door een röntgenscanner! Dit gebeurt voor pakketten dus ook in het klein. Hoe dit werkt kan je mooi in het programma “Border Security” zien wat op de zondagen wordt uitgezonden op Veronica.
Daarnaast worden afzenders en ontvangers waar vaak onregelmatigheden van worden geconstateerd in een database geregistreerd. En ja… als er vaak onregelmatigheden worden geconstateerd voeren ze een 100% controle in. Dat gaat volledig automatisch. Hierna moet een ambtenaar alsnog een pakket gaan toetsen. Hele stapels zijn dat dus!
Zucht… dus niet aantrekkelijk, kopen in het buitenland?
Dat is nu ook weer niet helemaal waar. Door het zelf importeren kan je een stuk goedkoper uit zijn doordat je allerlei tussenpersonen uitsluit. Alleen heeft elk voordeel zijn nadeel. Je zal dus vaak wat meer geduld moeten hebben.
Ten onrechte wordt namelijk een vergelijk gemaakt met de snelheid van kopen in Nederland. Bedenk goed dat dit hele proces ook van toepassing is voor groothandels en winkeliers in Nederland. Alleen zie je dit niet meer op het moment dat het in de winkel ligt, behalve aan het prijsverchil.
Los hiervan zit je met garantie ook een stuk beter in Nederland. Mocht er namelijk wat zijn met je in het buitenland bestelde artikelen dan zit je, los van het gesteggel met de webwinkel zelf, wéér met een bewijslast. Alleen gaat het dan om uitvoer.
Wat kan men zelf doen?
Natuurlijk kan je er zelf dus voor zorgen dat je zo veel mogelijk vertragingsfactoren wegneemt:
– Zorg voor een juiste factuur (met in elk geval een juiste omschrijving & waarde)
– Laat het niet als gift versturen
– Sluit een kopie van je NABV pas bij
– Maak gebruik van de betere koeriersdiensten
– Blijf in geval van douanecontrole netjes en zorg dat je alle juiste gegevens bij de hand hebt
– Zorg dat je op de hoogte bent van de douanewetgeving
– Zorg dat je de voorwaarden etc. van de betreffende koeriersdienst kent
Voor de laatste twee punten: bekijk de nuttige links onderaan dit artikel.
Je kan natuurlijk goedkoper uit proberen te zijn door dit niet op te volgen. Echter is dit volledig op eigen risico!
Conclusie
Wil je alles gegarandeerd snel hebben met goede garantieregeling: koop in Nederland.
Wil je goedkoper uit zijn dan kan je uit het buitenland bestellen met in acht neming van je rechten, maar ook zeker je plichten en de bijbehorende risico’s!
Het is uiteindelijk de bedoeling dat we met zijn allen deze mooie sport kunnen blijven uitoefenen. Daarom is het belangrijk dat we ons niet op een negatieve manier in de kijk spelen bij de diverse overheden met inbegrip van de douane.
Mochten er nog specifieke vragen zijn over dit onderwerp dan kan ik waar nodig via het forum van Airsoft.nl of Airsoft DB assisteren.
Met vriendelijke Airsoftgroet!
Nuttige links:
De volledige site voor consumenten van de douane
Voorwaarden UPS
Voorwaarden FedEX
Voorwaarden DHL
Voorwaarden DPD
Voorwaarden PostNL
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.