Mijn 2e skirm in Oktober van 2013 besloot ik na het niet doorgaan van een andere skirm om samen met een groep vrienden (en vriendinnen) naar Balls & Arrows in Lelystad te gaan. Het was alweer een half jaar geleden dat ik daar voor het eerst was geweest en ik was wel eens benieuwd naar de vooruitgang.
Deze AAR zit weer eens gevuld met afbeeldingen. In dit geval echter vooral foto’s van fotografen ipv mijn gopro footage, daar er gewoon zeer veel foto’s zijn gemaakt. Mijn dank voor deze foto’s gaat dus ook uit naar: Bjorn Groen, Henk Masselink en Martijn van der Veen.
De overige foto’s in deze AAR zijn weer van mijn GoPro footage. Beelden hiervan zullen wederom zo spoedig mogelijk verschijnen op het channel van HGDR Entertainment.
Subscribe op het channel of like de facebook pagina om direct op de hoogte te blijven.
Organisation
Dit event was georganiseerd door Balls & Arrows Lelystad. Ondertussen al ruim een half jaar geleden, maar dit is de organisatie die als eerste echte skirms mocht organiseren in Nederland.
Ook een half jaar geleden (op 5 mei) ben ik hier een dagje gaan skirmen. Een ding wat ik daarom gelijk wil zeggen is dat ik de mate van professionaliteit van Balls & Arrows zeer goed verhoogd is. Niet alleen zijn de missies wat uitgebreid met o.a. een achtergrond verhaal, maar ook zijn de briefings en het “leiden” een stuk beter dan de vorige keer.
Ga zo door zou ik zeggen!
Terrain
Destijds in mijn AAR van 5 mei heb ik logischerwijs ook iets gezegd over het terrein, namelijk:
Balls and Arrows organiseert al tijden paintball matches, maar heeft speciaal voor Airsoft een apart deel ervoor acties te maken. Grofweg is het een bosterrein met aan de ene kant een fort en verspreid verscheidene hutjes en stellingen die wat cover geven.
Het veld is op dit moment, naar ik hoorde, nog altijd in progress, maar het staat ondertussen al stukken voller met meer objectives, looproutes, stellages en andere dingen die een potje airsoft meer uitdaging kunnen geven. Topwerk dus!
Overigens is het terrein ook iets groter geworden dan voorheen door het toevoegen van een stuk bos. Een kaartje van het terrein voor verdere toevoegingen aan het verhaal is hier:
The Skirm
Aangezien Airsoft Club Nederland (ACN) met een zeer grote groep present was werd er al direct besloten de teams vrij handig in te delen, namelijk ACN tegen de rest. Er werd even nageteld en het klopte kwa aantal, dus dat was al gelijk geregeld.
Verder nog een duidelijke safety briefing en FPS test voorafgaand aan de eerste games. Wel wil ik even een puntje maken van de FPS test. Net als voorgaande keer (en ik neem dus aan altijd) wordt deze uitgevoerd met “paintball” chrono’s. Mijn ervaring met die dingen is totaal niet positief, daar ze een hele andere fps waarde aangeven dan reguliere Airsoft chrono’s.
Maar ze geven toch gewoon een fps waarde aan zul je zeggen? Dat klopt, maar deze is zoveel anders dan met reguliere airsoft chrono’s (en mijn ervaring ook al gauw een 15 a 25 fps hoger) dat mensen als ze dit niet weten gewoon verrast worden door de fps waarde. Dit zorgt er dan weer voor dat mensen hun replica’s die perfect functioneren en bij normale airsoft chrono’s ook mooi 345 a 350 klokken gaan downgraden met alle gevolgen van kapotte replica’s van dien.
Ook al is het niet downgraden kan het er ook voor zorgen dat mensen gaan denken dat ze en probleem hebben (immers de waarde wijkt flink af van wat ze altijd bij al die andere skirms zien), terwijl ze helemaal geen probleem hebben. Wederom met alle gevolgen van dien.
Game #1
Als eerste werd er gestart met een potje Team Deathmatch om er even in te komen. Wel met een kleine aanpassing dat iedereen maar maximaal 3x mocht respawnen (oftewel na een 4e hit kon je naar de safety).
Wij als blauwe team mochten starten op spawnplek 5, waar de tegenstander dit deed op nummertje 4. Gelijk na de start namen we met een aantal mensen een sprint richting het vijfkantige bunkerhuisje. Dit wisten we zonder veel problemen te bereiken en ik nam positie in het huisje.
Vanuit deze positie werd er door een deel van ons team flink contact gelegd met de tegenstander. Ikzelf kon vanuit mijn positie in het huisje ook een aantal tegenstanders spotten en terugsturen naar de spawn.
Nadat ik al een tijdje niets meer gespot had en ook ons team wat meer progressie leek te maken besloot ik de strategische positie te verlaten en meer naar het midden van het veld te gaan. Dit deed ik door langs de weg in de bosrand te verplaatsen. Ik kwam steeds verder en bereikte een punt waar ik via links in een soort weg verder kon lopen. Dit deed ik dus ook stap voor stap.
Op een gegeven moment werd ik echter verrast door een tegenstander welke zich compleet liggend verschanst had in een bosje op mijn rechterzijde. Ik werd gepangd en kon op de terugweg naar de spawn mezelf afvragen waarom die speler daar al tijden gewoon in the middle of nowhere aan het liggen was. Na de spawn maar opgetrokken met Excessed vertrokken naar het midden van het speelveld, tot we bij de weg aankwamen.
Excessed nam de overkant onder vuur en daaruit nam ik op dat vanaf de andere kant van de weg tegenstanders zouden zitten. Toen ik dus ook beweging spotte, beging ik een rooky mistake. Ik schoot op de plek waar ik beweging zag en kreeg na een duidelijke HIT ook gelijk te conclusie dat ik een teammate had geraakt. (En niet gewoon een teammate, maar Nyla :P)
Nja bij de briefing vergeten, maar dit betekende ook dat ik terug mocht naar de respawn. We mochten het dus weer overnieuw proberen. Eenmaal nadat de spawnklok weer van kleur was gewisseld weer terug het veld in naar de positie waar ik net vandaan kwam. Daar aangekomen wist ik nu dat een stuk over de weg teammates zaten. Niet op schieten dus :P.
Ik kwam weer bij Excessed uit en nog een teammate. Deze richtte op de plek waar ik zojuist ook een teammate eruit had geschoten en wij vertelde hem dan ook dat daar teammates zaten en hij er niet op moest schieten. In eerste instantie kwam dit dus goed door, maar even later toen onze aandacht al eens naar iets anders was uitgegaan besloot deze persoon toch naar die plek te schieten en ook hij raakte een teammate.
Ik zag hem richten maar was net te laat met wederom vertellen dat daar teammates zaten. Om de gevallen plek toch verder te ondersteunen ging ik als een speer naar de positie van de neergeschoten teammate om samen met de nog als enige overgebleven teammate de positie te behouden.
Op deze positie heb ik samen met een teammate die daar dus nog als enige achter was gebleven de regio tot vrijwel het einde van de game verdedigd. Gedurende deze tijd heb ik meerdere tegenstanders die onze locatie wouden oversteken neergeschoten. Bij een van de laatste confrontaties werd mijn teammate gehit. Het was echter bijna het einde van de ronde, dus erg was het allerminst.
Game #2
Na wat herladen voor de meeste (ik had nog zat bb’s in de mags over) en wat drinken kwam de briefing voor de 2e game en tevens de laatste game voor de pauze. Deze game zou gaan om het bemachtigen van geld wat van belang zou worden in de grote game die gepland stond voor direct na de pauze.
Op beide zijdes van het veld zouden 8 briefjes van 100 liggen en je had er minimaal 5 nodig wilde je een positie kopen bij de volgende game. De spawns werden omgewisseld, dus de tegenstanders ACN mochten beginnen bij spawnpunt 5 en wij bij nummer 4.
Voorgaand aan het startsein werd er bij onze groep besloten dat een deel via links zou gaan, een ander deel via rechts en een andere groep in het midden zou gaan zoeken. De personen welke via rechts zouden gaan, zouden wel flink gas erop moeten zetten om ervoor te zorgen dat ze snel bij het 5 kantig bunkertje konden komen, een object waar zwaar om gevochten kon worden. Ik besloot dus ook daar naartoe mee te gaan.
Het startsein klonk en we vertrokken met een mooie groep als een speer richting het huisje. Eenmaal vlak in de buurt zat de tegenstander al aan de overkant van de weg en kwamen de bb’s al op ons af. Ik nam positie achter een boom en legde aan om wat tegenstanders eruit te schieten. Zeker een 2 a 3 kon ik gelijk naar de spawn terugsturen.
Helaas voor mij werd ik toen echter getroffen door een bb. Niet vanuit de tegenstander, deze kon mij immers niet raken was gebleken, maar vanuit mijn rug door een teammate die dus vanaf de start niet vol naar voren sprintte, maar juist rustig liep en nu de situatie totaal verkeerd inschatte.
Jammer maar helaas en op naar de spawn. Gelukkig hoefde ik daar niet lang te wachten en mocht ik praktisch gelijk weer terug. Toen ik ongeveer weer terug was nam ik mijn positie weer in. Dit was immers een goede plek om het bunkerhuisje in de gaten te houden. Niet lang nadat ik mijn positie innam spotte ik dus ook mensen in en naast het huisje.
Met een mooie burst wist ik deze spelers direct uit te schakelen. Hierna hield ik deze positie wel nog onder schot, aangezien ik zeker 2 spelers had gespot die ik nog niet had gehit. Gedurende deze tijd waren er ook 2 spelers die probeerde over te steken, maar dit kon ik makkelijk tegenhouden.
Nadat ik al langer geen beweging had gespot in het huisje besloot ik zelf richting die kant te gaan. Ik sloop dichter en dichterbij. Op een gegeven moment zo dichtbij dat ik uit de bosjes stapte en langs het hutje plaatsnam. Helaas voor mij was ik hier direct een target geworden voor goed verstopte tegenstanders aan de overkant van de weg die mij dus ook gelijk eruit schoten.
Ik wist echter dat hier duidelijke mogelijkheden waren en dus was het devies duidelijk. Snel terug naar de spawn en snel hier naar terug, want hier gaan we doorbreken. Ondertussen overigens al via de radio te horen gekregen dat we al 6 briefjes hadden bemachtigd en dus iig een positie konden kopen in de volgende ronde.
Eenmaal bij de spawn wederom vrij snel weer terug. Ditmaal samen met Excessed en een aantal anderen. We besloten ipv sluipend nu gewoon simpel recht op het hutje af te lopen, aangezien aan onze kant toch niemand zat. Dit ging super en al snel zaten we dus langs het hutje en was het hutje en de overkant zelf al gecleared.
Toen de kust eenmaal echt veilig leek besloten we met een goede groep in een rechte linie over te steken en de overkant te veroveren. Dit liep zeer voorspoedig en eenmaal aan de overkant konden we gelijk wat meters vooruit.
Het ging echter niet volledig zonder tegenstand, aangezien een aantal zojuist gerespawnde tegenstanders zich al verschanst hadden in de bosjes. Met wat simpel loop en schietwerk waren het echter vrij makkelijke doelwitten en waren deze ook uit de weg geruimd. Hierna konden we dus snel meters maken richting de tegenstander.
Besloten werd om niet recht op de spawn af te gaan, maar naar links af te buigen richting het fort. Unaniem werd dit ook besloten en we bogen af naar links. Met elke stap kwamen we dichterbij en eenmaal in de bosjes vlak voor het fort werden we onder vuur genomen. Een aantal werden eruit geschoten, maar ik zag de mogelijkheid te advancen naar de buitenmuur van het fort.
Dat was ook precies wat ik deed en al snel zat ik tegen de wand van het fort aan. Vanuit deze positie kon ik vrij simpel een flink aantal tegenstanders uitschakelen. Dit waren onder andere tegenstanders die niets vermoedend een stukje verder van het fort (meer naar links) stonden te beslissen wat te doen, maar ook tegenstanders die het fort probeerde te verdedigen.
Na een korte tijd waren de meeste al uitgeschakeld. Ik kreeg bijval van mijn teammates welke zich nu ook richting het fort konden verplaatsen. Eenmaal dat er iemand bij mijn positie was sprak ik af dat ik richting het hutje binnenin het fort zou gaan. Zo gezegd, zo gedaan en ik ging richting de muur van dat hutje.
Daar aangekomen kon ik door een van de kijkgaten mijn replica steken en aan de andere kant van het hutje de achterkant van een tegenstander door eenzelfde kijkgat zien. Aangezien dit duidelijk binnen de 5m was, sprak ik de volgende woorden: “PANG!, of ik knal je op je reet.”
Wat volgde was in eerste instantie gewoon een tegenstander die zijn reet introk en dus uit mijn zicht vertrok. Gelukkig na wat meer aandringen besloot de tegenstander toch maar te vertrekken, maar echt heel handig was dit niet van hem.
Na dit snel binnenin het hutje gaan zitten, samen met een teammate. Niet zonder reden overigens, want ik wist dat ik vanuit deze positie de supply lines van de tegenstanders naar de linkerkant van het veld geblokkeerd konden worden. Dit was ook precies mijn plan, aangezien we ervoor konden zorgen dat op deze manier ons team aan die kant van het veld ook kon progressen en we eventueel meer geld konden bemachtigen (als dat al niet was opgepikt).
Wat volgde was dus ook een lange stationaire battle waarin wij slaagden de supply route naar de linkerkant van het veld te ontregelen. Er werden hits uitgedeeld aan eenieder die probeerde over te steken alsmede aan een aantal mensen die een poging waagde ons uit het fort te schieten.
Het continue geluid van bb’s die tegen het hout voor, naast en achter ons aantikte was overweldigend, maar een echte poging ons daar weg te krijgen werd niet ondernomen. Totdat er werd afgeteld dat het nog minder dan 1 minuut spelen was. Oppeens kwam er een rush op ons hutje en wistten ze ons dus ook uit te schakelen.
Game #3
Na de lunchpauze was het tijd om mijn D-Boys KAC PDW aan de kant te leggen en de Gouden Cyma AKS-74UN erbij te pakken en hiermee te gaan spelen. Echter niet voordat er even een groepsfoto werd gemaakt.
Voor het begin van deze ronde werd ik door een teammate gevraagd of ik met hun 3 wilde beginnen op de positie die we gekocht hadden. Dit was het bunkerhuisje op de grens van grid 3 en 4. Onze spawn was weer nummertje 5 en de tegenstander had startpunt 1 gekocht waar ook hun met 4’en mochten beginnen.
Nja ik mocht dus starten bij het door ons gekochte punt. Helaas voor ons zouden de rest van de hele missie info worden uitgedeeld bij de spawn en hierdoor wisten wij als 4 vooruit geschoven spelers dus gewoonweg praktisch niets. (ja we wisten dat we dit hutje moesten behouden, maar waarom?).
Toen het spel dus ook eenmaal begon kwam ik er al snel achter dat we 3 codes moesten bemachtigen die op 3 verschillende locaties lagen. Deze moesten naar het door ons gekochte hutje en zodra die er allemaal waren moesten we de codes naar het vijfkantig bunkertje brengen, terwijl we de tegenstander zouden tegenhouden hun codes naar ons gekochte hutje te laten brengen.
Nja vrij duidelijk allemaal en het eerste wat ik dus ook deed was de positie blijven verdedigen. Naar mijn rechterkant werd er al flink gevochten tussen teammates en spelers van de tegenstander welke op hun vooruitgeschoven positie mochten starten. Eenmaal toen er wat meer spelers bij ons hutje kwamen en zelfs al met 1 a 2 codes overlegde ik om de defense over te laten aan wat anderen en zelf in de aanval mee te gaan.
Allereerst liep ik vanuit mijn positie direct naar de weg waar er al flink gevochten werd. Na wat navragen en kijken daar bleek de tegenstander meer naar het midden aan de overkant van de weg te zitten en dus verplaatste ik me al snel richting een stellage waarvandaan ik genoeg cover aan die kant had en ook zicht kon creëren.
Vanuit die positie kon ik een aantal tegenstander uitschakelen en nadat ik wat rondgekeken had besloot ik mezelf naar een stellage aan de overkant van de weg te verplaatsen. Dit was een run van zeker 10 a 20 meter, maar dat moest wel goed komen. Ik vertelde mijn plan aan teammates in de buurt en begon mijn actie.
Nja er gebeurde niets spannends en al snel zat ik op de volgende positie. Deze bleek echter niet erg ideaal, aangezien ik vanuit beide kanten waar ik op kon kijken (links of rechts) ik niet volledig in cover kon zitten. Ik besloot dus dat ik snel een andere positie moest kiezen en gelukkig was de caravan die midden op de weg stond dichtbij. Nja dan gaan we daar maar naartoe.
Vanuit de caravan kon ik beide kanten goed observeren en waar nodig onder vuur nemen. Ik had bovendien goed zicht op de SAM site waar volgens de porto nog wel eens een kaartje kon liggen.
In de tijd dat ik dus achter deze caravan doorbracht kon ik meerdere hits aan beide kanten scoren en ervoor zorgen dat mijn teammates aan mijn rechterkant konden oprukken.
Op een gegeven moment probeerde een teammate een rush te maken naar de SAM site, daar was zeker een tegenstander gespot en ik coverde hem door mijn bb’s tegen het hout van de SAM site in te laten slaan. Zo geschiedde en de teammate wist een tegenstander eruit te PANG’en. Toen hij half om de SAM site liep werd hij echter uitgeschakeld. Of dit vanuit de SAM site kwam of vanuit het bos was niet duidelijk, maar ik nam aan dat dit vanuit het bos kwam en de SAM site verder clear was.
Na deze actie van mijn teammate besloot ik dus ook om richting de SAM site te gaan. Zo gezegd, zo gedaan en al snel stond ik tegen de SAM site aan. Hier werd ik echter gelijk onder vuur genomen vanuit de bossen, wat mijn vermoedde eerder bevestigde. Ik nam dekking maar kwam al snel omhoog en schakelde de tegenstander met een gerichte burst uit.
Helaas voor mij bleek er echter ook een tegenstander in de SAM site te zitten. Hij liet me dus eerst een teammate van hem uitschakelen alvorens hij mij uitschakelde met een PANG. Raar, maar waar ook al vond ik het best aardig van hem :P.

Back to the drawing board dus. Eenmaal terug bij de spawn stond er al een mooie groep te wachten wat gelijk indiceerde dat we weer bijna mochten vertrekken. Aangezien we over de porto al een tijdje doorkregen dat het laatste kaartje in de buurt van de SAM site moest liggen besloot ik dat we daar weer naartoe moesten gaan. Dit gebeurde dus ook en al snel stonden we naast een hutje aan de rand van de weg, recht tegenover de SAM site.
Ik keek wat heen en weer en besloot toen richting de SAM site te gaan. Ditmaal gelukkig een kortere afstand en ook zat er gelukkig ditmaal niemand nog in de SAM site die mij daar weg kon pangen. Eenmaal in de buurt van de SAM site vroeg ik dus ook via de porto waar hij dan zou moeten liggen. Ik kreeg door dat het in de buurt van de SAM site was en na wat rondkijken naar eventuele tegenstanders besloot ik mezelf wat te vergroten en de SAM site af te zoeken.
Dit ging prima, maar helaas kon ik niets vinden. Toen ik dat nogmaals wilde doen echter werd ik getroffen door één enkele bb. Ik was ten prooi gevallen aan een sniper en mocht me weer richting de spawn begeven. Een ding was iig duidelijk en dat was dat de code niet IN de SAM site zou liggen.
Bij de respawn kreeg ik te horen dat de tegenstander aan onze linkerkant de weg overgestoken was en een opweg maakte naar onze respawn. Nouja dat laten we niet gebeuren en we gingen in de aanval om de tegenstanders terug te drijven. Ipv helemaal links langs de rand van het veld pakte we een weg iets meer naar rechts. Vanuit deze positie konden we een aantal tegenstanders afschieten en verder konden we helemaal tot bijna aan de weg komen.
Aan de overkant van de weg zaten echter nog een bult tegenstanders en hier werd af en toe vuur mee uitgewisseld. Ik verplaatste me daarop achter solid cover zodat ik niet ten prooi zou vallen aan toevallig doorgekomen bb’s. Vanuit deze positie kon ik het gevecht op links observeren. Na een tijdje kregen we weer back-up en besloot ik vanuit deze positie iets meer naar rechts te gaan zodat ik richting de weg kon komen.
Eenmaal dichterbij de weg en de plek besloot ik steeds rustiger mezelf crouchend te verplaatsen. Niet veel later ging dit over in tijgeren naar een positie waar ik daarna een flink aantal minuten op mijn buik zou verblijven. Ik lag achter een bosje aan de rand van de weg en had wat zicht op de overkant links van me maar heel veel ook niet.
Ik werd echter eens in de zoveel tijd op de korrel genomen door een stel tegenstanders. De bb’s gingen telkens rakelings over mij heen en ik vroeg me steeds af of ze nu voor mij of voor teammates achter mij bedoeld waren. Ze troffen immers bij mij geen doel, maar zorgde er wel voor dat ik mijn hoofd omlaag moest doen. Gedurende deze tijd kreeg ik ook via de porto te horen dat de codes gevonden waren en we nu het geheel naar het vijfkantig bunkertje moesten verplaatsen.

Opeens zie ik een tegenstander vanuit mijn ooghoek richting mijn kant komen en zich achter een houten haspel positioneren. Ondanks dat hij ongeveer 3 meter van me af is en naar mij gekeken had tijdens zijn verplaatsing had hij me niet gezien. Toen hij dus ook zijn hoofd erbovenuit stak kon ik hem zeer simpel begroeten met een PANG!
Op een gegeven moment besloot ik vanuit mijn liggende positie om mezelf richting het vijfkantig bunkerhuisje te verplaatsen om ons team daar te ondersteunen en de game te kunnen winnen. Aangezien ik geregeld onder vuur werd genomen was simpel opstaan niet handig. Toen ik echter een bb wisseling van mijn belagers met een teammate op een andere positie hoorde besloot ik dat dit mijn moment was om te gaan. Ik stond dus op en nam positie in achter een kabelhaspel langs de weg.
Vanuit deze positie had ik wat beter zicht op de overkant. Dit wist ik gelijk om te zetten in het scoren van 1 hit en het observeren van de posities waar tegenstanders zouden kunnen zitten. Niet snel hierna spotte ik er nog een welke ik ook direct kon uitschakelen. Ik werd ook gelijk bijgestaan vanuit de bosrand door teammates, waaronder Nyla. Ik kreeg via de porto geen reactie hoe het stond aan de linkerkant vanuit onze spawn en dus besloot ik naar de overkant van de weg en richting het fort te gaan om een doorbraak te forceren.
Ik had alleen niet echt 100% nagedacht over mijn route. Eenmaal begonnen met de run kwam ik er dus ook achter dat ik eerst helemaal recht moest lopen om een grote plas heen en toen pas over kon steken. Halverwege het oversteken besloot ik echter niet recht op bb’s af te lopen, maar mezelf tot de grond te laten zakken en de tegenstander onder vuur te nemen.
Ja ik ging dus letterlijk midden op de weg liggen met een gouden AK. Hoezo ik val niet op :P. Gelijk nam ik de posities van tegenstanders onder vuur en wist er 1 a 2 uit te schakelen. Een aantal anderen vertrokken uit hun positie terwijl ik alleen maar naar ze keek en begon met richten :P.
Ik kon echter niet te lang blijven liggen in deze positie, dus besloot ik om mijn tocht verder af te maken en gewoon te gaan voor het 5 hoekige gebouwtje. Hoe het verliep en wat mijn doel is kan ik het beste via de foto’s laten zien:
Jup zoals je kan zien werd ik net voordat ik mijn doel had bereikt gehit. Een tegenstander zat in de bosjes en PANGde mij, terwijl een ander ernaast wel even de trekker overhaalde op die korte afstand. Nja net niet gelukt, maar terug naar de respawn want een doorbraak was dichtbij.
Eenmaal bij de respawn werd het al snel gezellig met bekende gezichten. Niet veel later stond de klok ook weer goed en mochten we weer gaan. Tegen alle teammates die niet wisten waar het te doen was legde ik even uit dat als wij nu richting het vijfkantig bunkertje gingen en daar mee hielpen pushen we de game zouden winnen.
Zo gezegd, zo gedaan en we liepen met een mooie groep, waaronder Nyla en Excessed richting het hutje. Eenmaal in de buurt ging een deel verder van de rand af. Op dat moment werden we flink onder vuur genomen en werd ik naar de grond gedrukt terwijl Excessed wel een bb mocht happen.
Ik nam plaats achter een opgehoopt bosje hout en begon de overkant onder vuur te nemen. Duidelijk was dat er vrijwel alleen nog maar tegenstanders aan de, voor ons, linkerkant van het bunkertje zaten. Vanuit deze positie kon ik een tegenstander eruit schieten, maar merkte ik ook dat mijn batterij praktisch leeg was. Niet helemaal, dus opgeven was er niet bij.
Gelukkig werden we even later bijgestaan door weer een goede groep. Ik praatte ze even bij waar de tegenstanders nog zaten en er werd besloten over te gaan op een flinke push om het te behalen. Ik besloot zelf een stukje naar voren achter een lage stellage te gaan zitten. Hier had ik zich op een groepje tegenstanders tegen het bunkertje aan en kon ik voor wat afleiding zorgen.
Het plan werkte perfect, nja bijna perfect want na mijn mooie sprintje naar de positie kon ik 1 a 2 tegenstanders langs het hutje uitschakelen. Helaas moest ik het ook zelf bekopen met een HIT, maar er was genoeg afleiding gegeven zodat de rest van het team door kon pushen naar het hutje. Hierdoor konden we deze grote game als winnaar afsluiten! Great success!
Wat ik misschien vergeten ben maar niet zeker weet en toch even wil melden. Gedurende deze gehele game was er fijn contact over de porto tussen de teammates. Niets opdringers, maar gewoon informatief en als iemand aangaf graag een vervanging te hebben voor het verdedigen van onze HQ werd dit vrijwel altijd ook gewoon geregeld. Top dus!
Game #4
Er werden nog wat kleine games gespeeld na deze laatste 2 “verhaallijn” games. Als eerste was dit het verplaatsen van een pop van A naar B. Het team van ACN mocht dit als eerste proberen te behalen terwijl wij het tegen moesten houden. De pop moest van bunkerhuisje bij grid 3/4 naar het vijfkantig bunkerhuisje.
Het startsein klonk en een aantal van ons gingen vanuit spawnpoint 4 omhoog naar de weg, terwijl de rest zo snel mogelijk naar het vijfkantig bunkerhuisje probeerde te komen. We wisten dat deze positie sneller was te bereiken via de kant waar de tegenstander vandaan kwam dus het gas moest erop.
Eenmaal in de buurt vlogen de bb’s alweer alom en bleken de tegenstanders er al eerder als verwacht. Ik probeerde in een verwoede poging het hutje te bereiken maar werd getroffen door een bb die gewoon klakkeloos in de bosjes gesprayed werd. Een tactiek die effectief bleek, want eenmaal terug bij de spawn was het de tegenstander al gelukt de pop in het huisje te plaatsen.
Game #5
De rollen werden omgewisseld en nu was het aan ons de taak om de pop te verplaatsen. Wederom werd er bepaald om met een grote groep op het vijfkantig bunkertje af te gaan en een klein deel zou de pop halen en onze richting uit brengen.
Vanaf de start weer volle sprint richting het hutje, we zouden er nu wel eerder moeten arriveren, aangezien onze weg sneller is. Het bleek echter anders te zijn, aangezien we bij aankomst al gelijk flink onder vuur lagen. Het was raar dit te begrijpen, daar de tegenstander de rest van de game zeer traag was en nu ineens veel te snel.
Het zei zo en er werd contact gelegd met de tegenstanders welke zich vanuit onze kant links van het huisje bevonden. Er werden er een aantal geraakt, maar ook bleef er eentje zitten die door mij en 2 andere teammates geraakt zou zijn. Nja iets meer bb motivatie en hij vertrok ook.
Ik besloot vanuit mijn dekking naar een andere positie te gaan om een doorbraak te forceren. Ik werd aangemoedigd met de wijze woorden: “Jij bent gek :P”. Meer heb ik neit nodig en ik begon de poging. Helaas voor mij werd ik gehit en wel direct toen ik opstond door een bb die niet eens op mij bedoeld was, maar als gewoon reguliere “we schieten in hun richting in de hoop iets te raken” bb.
Terug naar de spawn dus. Ditmaal mochten we wel even wachten en nadat er wat meer kwamen gaf ook de spawnklok weer aan dat we mochten vertrekken. Weer naar het front dus. Daar aangekomen mezelf iets meer van de rand van het speelveld af verplaatst. De pop was inmiddels in de buurt en we moesten dus vaart maken.
Een van mijn teammates sprak dus ook de wijze woorden: “We moeten overbeuken jongens!”, gevolgd door een duidelijke “Ja” van mij en meerdere teammates. Het doel was dus duidelijk. Ik sloop wat dichter bij de rand van de weg en nam ondertussen nog 1 a 2 tegenstanders uit. Tegelijkertijd werd er even door een teammate de rest van de mensen ingelicht, dat we de selector switches op full auto gingen zetten en we gewoon gingen doorstoten.
Zo geschieden het ook en de strijdkreten werden eruit gegooid. Ikzelf liep al schieten op vijandelijke posities door een hele struik heen en eenmaal buiten nam ik nog een tegenstander flink onder vuur. Toen die eenmaal gehit was sprintte ik achter de man met de pop aan om de aandacht van eventuele overgebleven tegenstanders van hem af te leiden.
Het lukte iig en de pop lag in het hutje. Een mooie overwinning en de bijbehorende high-fives waren ook overtuigend.
Game #6
Als laatste om de dag af te sluiten nog een korte game. 2 Teams starten tegenover elkaar en zodra iemand geraakt is verwisseld hij/zij van team. Wij zouden beginnen met bandjes om de arm en de ACN mensen zonder bandjes.
We stelden onszelf op aan weerszijde van het lange pad en eenmaal het startsein begon iedereen te lopen. Veel gingen het bos in maar ik besloot zelf om gewoon recht op de tegenstander af te gaan. Ondanks dat ik niet binnen range van de tegenstander was werd ik toch gehit. Ja hoor natuurlijk door een teammate, maarja ik ging mijn bandje dus af doen.
Eenmaal bandje af en cover gevonden kon ik gelijk wat meer van mijn vroegere teammates afknallen en van team laten verwisselen. Wat volgde was dus ook een hoeveelheid aan chaos, maar vooral grappig acties. Dit aangezien ik gewoon continue precies tussen 2 teams in zat.
Na genoeg keren gewisseld te hebben zat ik bij de SAM site en vanuit daar wederom een berg mensen van team laten verwisselen. Hierna nog wat rondgelopen en geschoten op alle mensen die niet bij me hoorden. Na een tijdje was het dan ook wel voorbij.
Overigens ook een aantal keer een bekende gewoon lekker geteamkilled hier. Niets zo leuk als dat 😛
Conclusion
Door de hoeveelheid foto’s die er van dit event zijn gemaakt (750) zou je haast denken dat het een foto evenement was. Er werden echter ook nog een veelvoud aan bb’s door de bossen gejaagd en dat was toch de werkelijke reden dat ik er was.
Al met al was het wederom een prima event. Een gezellige groep van mede- en tegenspelers welke er vrijwel allemaal iig leken te zijn om een leuke skirm dag te hebben. Nogmaals wil ik even vermelden dat ik het top vind hoe Balls & Arrows is gegroeid en hoop dat ze lekker hiermee doorgaan. Nog een keer terugkomen zal ik dus ook zeker wel doen, al is het tijdframe door een druk programma nog wat onduidelijk.
Het weer zat bovendien ook nog mee waardoor de drassige ondergrond op sommige plaatsen totaal niet erg was. Oja en de gezichten van mensen die mijn Gouden AKS-74UN zagen zal ik ook niet zo snel meer vergeten.
Dit was wederom een skirm report van Rob “Hogader” van Loon en tot een volgende event! Bekijk ondertussen mijn video’s op de pagina van ‘HGDR Entertainment’ en laat berichten achter hoe ik deze report alsmede mijn video’s nog leuker en mooier kan maken. Ik sta altijd open voor ideeën.
– Fijne en duidelijke organisatie
– Flink uitgebreid terrein (ten opzichte van half jaar geleden)
– Mooi wederzijds respect tussen spelers
– Teammates die luisteren en voor elkaar willen gaan
– Als enige S.H.A.T.’er aanwezig toch wel een stempel kunnen drukken (althans dat verwacht ik :P)
– Fijn weer voor een herfstdag
– Paintball chronographs
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.