Afgelopen zondag was ik een van de aanwezige op de testskirm voor NABV certificering bij Veluwe Airsoft. Van het totaal van 20 personen was S.H.A.T. met 3 man vertegenwoordig, namelijk Gandohr, Quark en mijzelf.
Als “vrienden van Veluwe Airsoft” waren we per mail uitgenodigd dit event bij te wonen en aangezien ik de organisator graag wil helpen en het terrein mij wel vet leek besloot ik dus hier aan deel te nemen.
Overigens was dit mijn 2e “test” skirm bij een organisator die zijn NABV certificering wilde bemachtigen. De eerste, bij de mannen van ACS, was me al prima bevallen (een AAR en veel beelden zijn te vinden op respectievelijk mijn Tumblr page en mijn YouTube account.
Overigens komen er ook beelden van deze skirm online. Houd daarvoor de Facebook pagina of YouTube pagina van HGDR Entertainment in de gaten.
Organisation
De organisatie welke op deze dag “gekeurd” zou worden is die van Veluwe Airsoft. Een onderneming gestart door Patrick en hij werd deze dag bijgestaan door zijn vriendin en een aantal stagairs.
We werden op de dag netjes welkom geheten en alles verliep naar mijn inziens netjes. Een goede fps test (alhoewel de treden op de brug een beetje glad waren door de regen), duidelijke instructies en vriendelijke gesprekken. Dat wil je hebben op een dag en dat kregen we bij Veluwe Airsoft.
Het feit dat er oorspronkelijk op deze testskirm al ruimte was gepland voor het geven van feedback vind ik bijzonder goed. Deze is dus ook zeker gegeven en ik hoop dat de ervaringen voor toekomstige spelers er dus alleen maar beter op worden.
Terrain
Het terrein van Veluwe Airsoft is op zijn zachtst gezegd divers te noemen. Geen recht toe, recht aan bos, maar een terrein bestaande uit crossbanen, heuvels, tunnels, bruggetjes, open veld, tribunes en houten hutjes en nog veel meer.
Een speelveld met voldoende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat het spel bewegelijk blijft. Voor velen is dit vooral bij hun eerste aanraking ermee best raar. Ikzelf had op voorhand al wel het idee dat dit juist erg vet moest zijn en gelukkig bleek dat het na een dag spelen dus ook zeker te zijn.
Hier trouwens nog een kleine kanttekening wat ik op de dag zelf ook al gemeld had. Een bordje wanneer je het terrein van het hotel opgaat welke aangeeft waar wij airsofters naartoe moeten zou wel handig zijn. Het kostte ons nu 3 pogingen de juiste doorgang te pakken.
De Google Maps screenshot is niet accuraat, maar maakt het volgen van komend verhaal wel makkelijker.
The Games
De games welke op deze dag gespeeld zouden worden, zouden met uitzondering van de lunchpauze zo goed als de hele tijd naadloos doorlopen, zodat men zo min mogelijk het veld hoeft te verlaten. Meer spelen dus, ondanks de kortere games. Dit is zeker een goed punt, maar levert wel een aantal opstakels op, zoals het resupplyen en even op adem komen van de deelnemers. Een aanbeveling om 5 min pauze in te lassen voor het briefen door de commanders, het resupplyen en op adem komen is dus gegeven.
Capture The Objectives
Om de dag even goed te beginnen begonnen we met een game waarin beide teams zoveel mogelijk objectives moesten cappen. Er waren 2 objectives verspreid over het veld en deze konden gecapped worden door een bordje met een logo van ons team voorop te zetten. Simpel, maar effectief.
Na de start gelijk gas erop gezet. Een beetje stil zitten in de regen was er immers niet bij. Vanuit Base A via de linkerkant doorgelopen. Zodra we bij de jeep aankwamen werd er echter activiteit van de tegenstander waar genomen. Deze zat met een aantal personen al in de tunnel.
Vanuit deze positie besloten om een aantal mensen hier contact te laten leggen terwijl ik met wat andere via het midden deel door zouden lopen om de rest van het gebied te verkennen. Zo gezegd, zo gedaan en we vervolgden onze weg.
Via het midden deel over de crossbaan gelopen en uiteindelijk rechts uitgekomen. Daar spotte ik een tegenstander welke in een hokje zat aan hun kant van de tunnel. Om initieel contact te vermijden zijn we via rechts omgelopen om ook dat gebied eens te verkennen.
Nadat we door Base B waren gelopen maar eens via het veld richting de tunnel gegaan. Nog steeds zat daar die ene tegenstander in het hutje en ditmaal was het wel tijd om contact te leggen. Ik nam een aanloop naar het eerste aluminium bord en begon met het leggen van contact.
Na wat cover fire voor me zelf en de teamgenoten naar het volgende bord gelopen. Na een aantal goedgeplaatste schoten wistten we vanuit deze kant de tegenstander uit te schakelen. Daarna zijn we doorgelopen naar de positie waar we hem vandaan hadden geschoten. Hierdoor konden we namelijk de tunnel in en de tegenstanders die daar nog zaten compleet verrassen.
Ook dat liep gesmeerd en al snel was de tunnel gecleared van 3 a 4 tegenstanders. Eenmaal in de tunnel even een duidelijke “CLEAR” geroepen naar mijn team, zodat we niet in aanraking kwamen met friendly fire en we konden weer verder.
Aangezien de tunnel kant van Base A toch van ons was draaiden we ons om zodat we de andere kant van de tunnel konden coveren, de tegenstander zou er immers toch weer aankomen na hun respawn.
Niets bleek minder waar en zodra we bij de einde van de tunnel kwamen vlogen de bb’s ons al om te oren. Snel dekking zoeken dus. In een snelle beweging verplaatste ik mezelf vanuit de tunnel naar het hokje daarvoor, aangezien ik van daaruit beter contact kon leggen. Eenmaal daar volgde een mooi vuurgevecht.
Stil zitten en wat schieten is echter niet mijn plan en dus vroeg ik aan een teamgenoot om wat cover te leggen. Toen dat gebeurde nam ik een sprintje en met een mooie sliding kwam ik achter het eerste aluminium bord te zitten. De tegenstander zat achter de tweede en met wat cover van mezelf had ik de tijd om naar hem toe te rennen en te verrassen met een mooie PANG!
Ik moest echter gelijk in cover want aan de rechterkant van het veld zag ik tegenstanders die ruim zicht op mij hadden. Tegelijkertijd kwamen er tegenstanders over mijn linkerkant vanuit hun spawn. Ik lag zwaar onder vuur en het was tijd om wat te ondernemen.
Ik besloot een lange sprint te maken vanuit mijn linkerkant naar de rechterkant in de hoop dat ik de tegenstander daar kon verrassen. Het begin van deze actie zag er goed uit, echter toen ik eenmaal in de buurt van mijn doel kwam stak de tegenstander zijn hoofd toch omhoog wat resulteerde in het feit dat ik volslagen kansloos was en mijn weg naar de respawn kon maken.
Na de respawn maar weer eens helemaal via links gelopen wederom door de tunnel. Aan het eind van de tunnel was er nog altijd een bb gevecht over de gehele linie. Achter het 2e aluminium bord zat wederom een tegenstander en ook nu vroeg ik wat cover fire om dichterbij te komen.
Ik gaf Quark hierin de makkelijke instructies om gewoon op dat aluminium te vuren met een bb per keer, want dat zou wel zorgen dat de tegenstander niet omhoog zou komen. Quark deed dit prachtig en hierdoor kon ik wederom de tegenstander afpangen.
Na dit alles hebben we hier nog geprobeerd stand te houden, maar naarmate de tijd vooruitging werd dit steeds lastiger. De tegenstander had immers de spawn op een korte afstand, terwijl wij het gehele veld af moesten lopen.
Na een mooi conflict werd ik hier getroffen door wat bb’s en kon richting de respawn. Daar aangekomen bleken we er al 6 te staan. Even oppeppen dus want we zouden anders zeer rap terrein verliezen.
Na dit moesten we ons in het midden van het veld een weg terug vechten. Door het innemen van een hoge positie op een berg konden we dit vergemakkelijken. Uiteindelijk hadden we de tegenstanders dus teruggedreven en konden we de 2e cappunt ook weer innemen.
Na dit was er nog een tijdje weer een mooi gevecht rond het “open” veld. Veel verder kwamen we niet en ons terugdringen lukte de tegenstander ook niet. Halverwege hier werden de capture the flag vlaggen al neergelegd. Daar dit niet 100% gecommuniceerd was, was Quark er al met de tegenstanders vlag vandoor gegaan ala Superman terwijl dit eigenlijk nog niet de bedoeling was 😛
Aan het eind hadden we als team “Rebels” iig 2 van de 3 punten in ons bezit, dus konden we de eerste game al op onze naam schrijven.
Capture the Flag
Dan was het nu echt tijd om Capture the Flag te spelen. De vorige game duurde een redelijke periode en door de continue stroom aan actie zaten er al een aantal spelers zonder ammo. Een punt dus waar het continue doorlopen van de games niet 100% werkt.
Nadat er communicatie was geweest met het andere team bleek dat ook hun slechts 7 man hadden (wij 6) en besloten we gewoon te beginnen. De rest kon halverwege invallen. Na de start gelijk tempo erop gezet en rond de jeep was er wederom contact met de tegenstander in de tunnel. Logisch natuurlijk, want in het hutje aan het eind van die tunnel lag hun vlag.
Ik zelf ben toen wederom door het midden doorgelopen in een poging om de tegenstander te verrassen. In tegenstelling tot de vorige ronde wist ik dit deze keer niet te bereiken aangezien ik contact legde met tegenstanders aan de rechterkant. Na een aantal hiervan te hebben uitgeschakeld konden zij hetzelfde doen bij mij.
Toen ik na mijn respawn weer bij het front was zag ik Jan aankomen met de vlag. Gelijk met hem mee terug dus om zijn aftocht te verdedigen, want je weet immers nooit of er ergens nog een sneaky tegenstander zit.
Defend the President
Na de vorige game gingen we nu gelijk door. Aangezien wij ver in het gebied waren opgerukt mochten wij de president verdedigen. Deze lag tegen de rand van de crossbanen ter hoogte van de jeep.
Na wat rondkijken en aftasten had ik voor mezelf een positie ingenomen van waaruit ik volledig zicht had op de president, maar de tegenstander mij zeer lastig kon spotten. Dit laatste was duidelijk in 2 instanties.
De eerste keer was toen een tegenstander over de heuvel kwamen en langs de president ging zitten. Ik schoot hem gelijk af, waarna ik hoorde: “Volgens mij ben ik net geraakt, maar waar kwam het dan vandaan?”. Hij vertrok naar zijn respawn, zonder mij te vinden.
De tweede keer was toen Patrick samen met een van zijn Marshalls voor mijn zicht ging staan. Na een tijdje floot ik richting hun om te zorgen dat ze iets opzij gingen staan. Niet wetend waar het vandaan kwam keken ze om zich heen. En dat terwijl ze maar op een kleine 10m van mij vandaan stonden.
Deze ronde werd echter niet echt spannend, daar er verder geen echt dreigende poging meer kwam vanuit de tegenstander. Na een eindsignaal was het dus tijd voor de lunchbreak.
Retreive the President
Na de pauze werd de spawn omgewisseld. Het was nu aan ons om de president te redden uit de handen van de tegenstander. Ofja redden, omleggen en dan meenemen mocht ook wel 😛
Nadat we het eerst iets te gezellig hadden bij de spawn en daardoor de toeter niet hoorde begonnen we dan toch vanuit Base B richting het midden te gaan. Aan het eind van het gazon stonden we met een paar in het midden toen we de tegenstanders spotte. Nog net buiten/binnen range, maar echt potten konden er niet gebroken worden.
We liepen dus door richting het midden naar de plaats met de hutjes. Daar kregen we echter bezoek van een tegenstander die via het tunneltje om was gelopen en in onze rug ging aanvallen. Hij wist Quark uit te schakelen, maar kon de bb’s van mijzelf en Excessed niet ontwijken.
Daarna via de plaats met de hutjes de tunnel ingelopen en in de tunnel rustig richting de tegenstander gegaan. Toen ik bijna uit de tunnel was werd ik echter gespot door een tegenstander achter de jeep en genadeloos afgeschoten.
Daarna weer teruggelopen naar het midden en vlak voor de positie van de president flink wat strijd geleverd. Vooral buiten het vuren van bb’s veel van positie gewisseld om de verwarring bij de tegenstander hoog te houden. Op dit vlak was het terrein gewoon awesome, want door de vele hoogte verschillen kan je zomaar ergens verdwijnen en op een andere positie verschijnen.
Op een gegeven moment werd duidelijk dat wij de president hadden gecaptured en de volgende game zou beginnen.
Team Deathmatch
Deze volgende game was simpelweg Team Deathmatch. Vrij simpel dus en voor iedereen te begrijpen. Aangezien ik al aan de linkerkant vanuit Base B gezien zat ging ik daar maar eerst even aftasten. Dat gedaan te hebben nam ik positie in om eventuele aanvallers via deze kant af te slachten.
Er kwam op dat vlak geen reactie en dus verplaatste ik me naar het midden om eventueel via die of de rechterkant wat te proberen. Vanuit daar spotte ik activiteit bij de jeep, maar nog erger zag ik een sniper en zijn teamgenoot bovenop de berg. Tijd om daarop te gaan hunten.
Ik verplaatste me achter de cover van een stel grote bomen en een heuveltje vlak voor het open gebied ter hoogte van de jeep. Daar tijgerde ik van links een heel eind naar rechts tot ik mijn positie goed vond.
Ik ging zitten op mijn hurken en zetten mijn PDW steunend op een takje door een kleine opening. Met de scope zat ik hier ook precies door een opening en ik zag de sniper liggen. Ik begon met mijn semi fire schoten en na de eerste 3 (welke door de takjes heen moesten) kwamen de volgende bb’s trefzeker aan op de sniper. Die was uitgeschakeld en zijn teamgenoot vluchtte naar beneden.
Daarna nog even in het midden blijven hangen tot werd gezegd dat de ronde afgelopen was. Over een aantal minuten zouden we dan Team Elimination gaan doen.
Team Elimination
Na de TDM rondje werd er overgeswitched naar Team Elimination. In eerste instantie was het niet duidelijk of het nu free for all was of dat het nog altijd team vs team was. Dit werd even nagevraagd en toen dit duidelijk was kon het spel beginnen. Gelukkig niet ieder voor zich, want zulke games promoten het cheaten.
Eenmaal alles duidelijk konden we starten vanuit Base B. Als een stel idioten lopen al YMCA zingend over het veld en richting het midden en de tunnel :P. Eenmaal daar is de eerste activiteit gespot en gaat de “gameface” on. Ik positioneer mezelf in het midden op een heuvel zodat ik de eerste aankomende tegenstanders kan observeren en eventueel uitschakelen.
Dat laatste lukte me met een tegenstander die ik inneens op zag komen vanuit mijn linkerkant. Een korte burst stuurde hem het veld af. Daarna konden we veilig de eerste open gebied van de crossbaan over. Nadat we dat gedaan hadden liep ik meer naar rechts om laag te blijven, maar wel bij de paar hutjes uit te komen. Tijdens deze actie werd een teammate getroffen door bb’s vanuit de bosjes aan mijn rechterzijde, vanuit de tunnel dus.
Ik moest dus in tempo van cover wisselen en dook gelijk achter het eerste deel cover. Daarna een sprintje naar het grotere hutje en die weg werd vergezeld door een spray van de tegenstander uit de bosjes.
Eenmaal daar heb ik de tegenstanders, het bleken er 2 te zijn, die zich in de tunnel begaven bezig te houden. Dit leverde het resultaat op dat een teamgenoot ze uit kon schakelen. Op een gegeven moment hoorde ik dat een teamgenoot vlakbij mij werd gepanged. Tijd voor actie anders was ik een sitting duck.
Ik stond op en spotte de tegenstander. Met een kleine burst schoot ik hem in cover, maar helaas moest ik reloaden. Snel mijn mag gewisseld en toen weer de high ground gekozen en hem genadeloos afgeschoten.
Na dit alles ging ik mezelf richting de tunnel verplaatsen. Eenmaal erin draaide ik me naar rechts en schoot bijna een teamgenoot eruit. Gelukkig waren mijn eerste bb’s mis. Samen met hem kwamen we ook Excessed nog tegen en bleek dat wij de enige 3 nog levend waren. Oftewel we hadden de game gewonnen.
Zombies
Als klap op de vuurpijl werd als laatste nog een rondje zombies/undead gespeeld. Een game die uitsluitend bestaat uit het hebben van fun :P. Initieel was het de bedoeling dat als zombies geraakt waren ze weer spelers werden, maar aangezien dit dan gewoon en raar type TDM is had ik voorgesteld de zombie game meer te doen zoals we bij SHAT altijd doen.
Bij een zombie game starten een aantal spelers als zombie in dit geval herkenbaar aan het dragen van een geel fluo-vest. De rest van de spelers moet ervoor zorgen dat ze zo lang mogelijk “mens” blijven.
Wanneer een zombie geraakt wordt, staat hij een x-aantal seconde stil (meestal pakken wij 10, de 2e ronde hebben we 15 gedaan) en gaat daarna weer vrolijk verder. Wanneer een speler geraakt wordt telt deze ook tot 10 en trekt hij/zij ondertussen een fluo-vestje aan. Na dit aftellen is ook hij/zij een zombie. Het eind resultaat is dus altijd dat iedereen een zombie is geworden.
Bij het uitleggen van deze game mezelf maar direct alszijnde zombie aangemeld en ik kreeg bijstand van Excessed en een andere mede zombie. Bij de start onszelf verplaatst richting de Base B kant van het veld, zodat we bij het hutje en de ingang van de tunnel echt gingen beginnen.
Al schreeuwend loop ik door de tunnel om de sfeer goed aan te zetten. Aan het eind van de tunnel werd ik dus logischerwijs ook al opgewacht en zodra ik het open deel betreed wordt ik voor de eerste keer gehit. Een 2e en 3e keer volgen al snel.
Daarna was ik ondertussen achter cover van de jeep en met genoeg geschreeuw wist ik prachtig de aandacht af te leiden van een aantal spelers op de grote berg. Hierdoor kon Excessed deze mooi uitschakelen.
Hierna was de weerstand gebroken en konden we steeds meer tegenstanders uitschakelen. Zelf liep ik via de rechterkant helemaal door en eenmaal achterin bleek ook iedereen omgetoverd te zijn tot zombie.
Het ging snel en dus was het tijd om nog een potje te spelen. Wederom startte ik als Zombie en ik werd bijgestaan door o.a. Quark. We positioneerde ons op de berg, zodat de rest zich in het gehele veld kon verplaatsen.
Eenmaal op de berg kon de game beginnen. Hier hebben we nog even gewacht om de spelers wat bewegingsruimte te geven. Nadat de groep spelers was verdwenen werd Quark geraakt door Excessed. Naar later bleek omdat hij dit gewoon leuk vond, maar dit was een prima timing voor ons om te beginnen met jagen.
Ik liep aan de Jeep kant van de berg af en stuitte daar op weerstand. Werd al snel gehit en kon weer gaan tellen. Na een aantal pogingen maar eens de switch gemaakt naar snelle zombie, ipv de altijd trage zombie. Zo kon ik tenminste wegkomen uit de benarde positie en de spelers wat meer opjagen.
Al schreeuwend ren ik over de crossbaan en wet de spelers terug te drukken. Ik raak ze echter kwijt en kom aan de rechterkant op het pad terecht. Daar loop ik met 2 mede zombies en innens worden we in de rug geschoten. Jahoor de 2 spelers hadden zich in de bosjes verscholen. Zodra ze ons echter hadden gehit en wij begonnen met het tellen, begonnen hun ook met het wegrennen.
Hierna was de jacht geopend en ging het tempo erop. Al snel was iedereen dan ook zombie en was het einde van de dag.
Conclusion
Een top dag op een top locatie met top spelers en een organisator die een aanwinst is voor de Nederlandse Airsoft sport. Een mooi puntje om dit te illustreren is het feit dat in de oorspronkelijke planning al ruimte was voor het geven van feedback. Een organisator dus die wil leren van ons airsofters om iedereen een goede dag te bezorgen. Voor mij was dat de reden om deze dag te bezoeken, maar voor iedereen die enkel komt om wat te airsoften ben je ook zeker aan het goede adres bij Veluwe Airsoft.
Pro’s
– Top Organisatie (aanrader!)
– Mooie diverse locatie
– Gezellige groep deelnemers
– Organisatie die wil leren van de spelers!
– Alles gewonnen 😛
– Nog wel meer dat ik atm vergeet.
Con’s
– Nog geen frituur (Heb het zo vaak moeten aanhoren onderweg :P)
Video
Bron: HGDR Entertainment
"El Torro" says
Mooi verslag,klinkt als de moeite waard.
Snel maar ens gaan kijken !!