Na wat over internet gestruind te hebben bijlezende over mosfets kwam ik op een mooie pagina terecht van Unconventional Airsoft. Daar staat een schema op voor een DIY (Do It Yourself) mosfet. Daarnaast zijn er wat dingen te vinden op internet over het wiren van een P90 maar de meeste gebruiken de huidige bedrading en proberen zo weinig mogelijk te veranderen. Ik wou het grondiger aanpakken, het heeft daadwerkelijk een fellere trekker reactie als resultaat.
De volgende onderdelen heb je nodig:
– Mosfet type 3034
– 2200 ohm weerstandje
– 100 ohm weerstandje
– TVS diode, 5K, 18V (optioneel)
– 2 nieuwe motor klemmetjes.
– Nieuw draad voor je motor (gebruik ik 2,5 mm voor)
– Wat trigger draad (gebruik ik 0,2 mm voor)
– krimpkousjes / isolatie tape.
Disclaimer :
Om te beginnen, vind iemand die goed kan solderen! En zorg dat je snapt wat er staat, ga niet in het wilde maar wat aan elkaar zetten want daarmee sloop je je lipo of erger kan hij in brand opgaan. Lees ook de Unconventional Airsoft guide goed door want hij legt het prima uit! Ik vertaal het alleen naar hoe je dit op een P90 voor elkaar krijgt.
Over het solderen : Ik kan het zelf matig dus dan wordt het eindresultaat minder mooi, maar als je het niet kan heb je kans door teveel hitte je mosfet te vernielen.
Stap 1 : Open je P90
Haal je upper receiver van je P90. Haal de kap van de achterkant. Nu zie je twee schroefjes, draai deze los. Friemel dat plastic plaatje naar buiten. Wanneer je deze er uit hebt kun je door je p90 schuin te houden met je hand er onder je hele gearbox er uit schudden.
Stap 2 : Losmaken bedrading
Losmaken van je motor van trigger switch. De gemarkeerde contactpunten houden twee draadjes tegen elkaar aan. Neem de draden die naar de motor lopen hier af door het tin even te verhitten. Foto was mislukt dus dit is een foto van al wat verder in het stappenplan.
Neem je motor snoeren ook los. Deze gaan we vervangen dus kun je weg leggen.
Stap 3 : Afmeten snoeren
Meet de rode motor draad af, deze moet vanaf de motor via het gat boven de motor / onder de veer terug lopen naar net voorbij de motor.
Meet het rode trekker snoer af. Deze moet vanaf het meest linker contact op dezelfde plek eindigen als je motor snoer om straks aan de connector vastgezet te worden.
Meet de zwarte motordraad af en zorg dat deze net voorbij het gat eindigd. Je wil deze niet te lang hebben. Ik heb hier een oog op gezet zodat deze niet gesoldeerd hoeft te worden. In de andere guide staat waarom.
Stap 4 : Monteren klemmen / vertinnen draden
Strip de draden en monteer de motor klemmen. Strip de andere draden en vertin ze.
Stap 5 : Assembleer de mosfet volgens de guide
– Breek de middelste poot af.
– Soldeer de 2k2 0hm weerstand tussen de 2 overige pootjes
– Soldeer de 100 ohm weerstand aan het onderste pootje.
– Krul en hang de optionele TVS diode aan het geheel.
Alles bij elkaar zou het er dan ongeveer zo uit moeten zien.
Stap 6 : Sluit de bedrading aan op de mosfet
Sluit de rest van de bedrading aan en zorg dat je de minpool die direct naar de min op de batterij zo vastgezet wordt. (Trekontlasting met de tie-wrap). Doe je dit niet en laat je direct de draad vanaf de mosfet naar je batterij lopen dan breekt deze binnen afzienbare tijd gewoon af.
Stap 7 : Sluit het geheel aan
Mooi zou zijn wanneer je een groot genoege krimpkous zou hebben om dit spul in vast te krimpen. Die had ik niet, dus door goed gebruik te maken van isolatie tape (Let op, isolatietape geen Ducktape of dergelijke) kun je hetzelfde bewerkstelligen.
Stap 8 : Terugplaatsen gearbox
De makkelijkste manier is je P90 op zijn kop te houden. De gearbox er voorzichtig in te leggen en zo er in te schuiven. Pas op dat je het pinnetje van de trekker veer niet kapot drukt.
En klaar!
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.