Je zal ze vast wel eens hebben gezien, die mooie geweren met Duo-tone, Camokleuren, of zelfs special paint. Ergens wil je zelf ook zoiets, maar als je het verziekt is je mooie replica opeens niet meer mooi…
Toch kan iedereen een spuitbus hanteren. Deze tips helpen je een goed resultaat te behalen.
Allereerst is het zaak te weten WAT je precies wilt gaan doen. Ergens aan beginnen en halverwege je plannen veranderen levert vaak minder mooi eindresultaat op.
Ik heb zelf mijn Tar-21 van zwart naar Desert gespoten, waarbij ik ook een aantal delen zwart heb willen laten (een gelijkenis van de originele Desert gekleurde versie dus).
Nu bezit ik een Tar-21, en die is van polycarbonaat…
Veel AEG’s hebben een metalen body, of toch zeker metalen delen. Hou er dan dus rekening mee dat dit een andere voorbehandeling nodig heeft.
Ik zal mijn verhaal onderverdelen in Voorwerk, Hoofdwerk en Nawerk.
Dit is zoals ie nu is. ( + silencer )
Voorwerk
Zoals al gezegd, het voorwerk beslaat onder andere de voorbereiding, en het maken van een plan WAT je wilt gaan doen.
Google is ook geduldig, als je ideeën zoekt. Google op bijvoorbeeld SPECIAL of CAMO PAINT en dan je model wapen, dan komt er bij Afbeeldingen vaak al een aantal leuke plaatjes uitrollen.
Verder kan het geen kwaad om een idee wat te laten rijpen, en er nog eens met anderen over te praten.
Voorpret is altijd leuk nietwaar… Ook kan input van derden tot verbetering van je plan leiden, dus neem vooral de tijd.
Goed, je hebt dus een plan, en weet wat je wilt. Dan gaan we nu de replica voorbereiden voor het spuitwerk.
Zorg dat je om te beginnen het volgende in huis hebt:
- Genoeg afplaktape
- Primer; zorg dat de primer geschikt is voor het materiaal van jouw AEG. Een kunststof primer is niet altijd geschikt voor metaal (andersom vaak wel aangezien kunststof makkelijker hecht dan metaal)
- Minimaal 1 spuitbus van 400-600ml verf. Wil je Desert (zoals Unit 13 die verkoopt) dan kan je ook naar de plaatselijke verfwinkel rijden, en een bus laten maken. Kleurcode RAL1019
- Eventueel een blanke lak / vernis ter bescherming. (let er dan wel op welke je gebruikt… je hebt dof, glans, metallic, hoogglans etc… We willen niet met een spiegelend geweer in het bos rondrennen dacht ik)
- Terpentine
- Ontvetter (spuitbusje remreiniger werkt vaak goed, het ontvet, en is vluchtig, dus makkelijk af te nemen.)
Voor de diverse mogelijkheden kan ik je hier wat tips geven.
1) Meerdere kleuren paint.
Als je meerdere kleuren wilt gaan spuiten, houd er dan rekening mee, dat de donkerste kleur de bovenste laag moet zijn, aangezien een donkere kleur niet doorschenen wordt door een lichte onderlaag, andersom wel. Dit geldt alleen als je Overlappende lagen hebt. Wanneer je kleuren strak gescheiden houdt middels afplakken, dan maakt dat niet uit.
2) Een figuur / plaatje op je replica.
Als je bijvoorbeeld een figuur op je AEG wilt kan je dat als volgt doen:
Zoek een figuur op internet.
- Draai het uit op het formaat zoals JIJ dat zou willen hebben (eventueel meteen bewerken in MS Office om te spiegelen voor de andere kant van je replica?)
- Pak nu Kaftpapier, en check waar de plakkant zit.
- Knip je afbeelding globaal uit en plak met een Pritstift je afbeelding op het kaftpapier, op zo’n manier, dat wanneer je de beschermlaag van het kaftpapier weghaalt, je je afbeelding ergens kan opplakken.
- Knip nu je afbeelding goed uit, en plak het geheel (dus de 2 lagen als 1) op je replica.
- Kaftpapier werkt namelijk goed als Afplakband, is knipbaar zolang de beschermlaag er nog op zit, maar ik wil ook altijd het normale papier met de afbeelding er bovenop houden, omdat kaftpapier zo dun en doorzichtig is, dat je het na het spuiten niet goed terugvind.
Ooit de uitlaten van mijn motor zo gespoten, (nog geen replica met figuren gedaan, maar dat kan nog komen)
Hou er rekening mee, dat je figuur de kleur van de ondergrond houdt. Wil je bijvoorbeeld een rood gekleurd figuur op een groene ondergrond hebben, dan zal je dat figuur dus uit een vierkant stuk papier (op kaftpapier geplakt) moeten knippen, en dat vierkante stuk op je replica moeten plakken (maar dat lijkt me wel voor de hand liggend dacht ik… 🙂 )
Op Polycarbonaat is het alleen een kwestie van goed ontvetten met een stofvrije doek, waarna je gaat afplakken. Sommige verffabrikanten schrijven voor dat je de oppervlakte schuurt, maar daar ben ik niet echt voor. Krassen zijn (zeker op een gladde, kunststof of metalen ondergrond) zo gemaakt, en dat is zonde.
Ja, je hebt waterproof schuurpapier wat zo fijn is dat het bijna krasvrij werkt, maar ik zweer bij ontvetten en een goede primer.
Dan komt het afplakken.
Demonteren is feitelijk nog beter, maar als je goed afplakt hoef je niet je hele replica uit elkaar te schroeven.
Zorg dat je de randen van het afplakband goed aanduwt en er geen ribbeltjes ontstaan, daar gaat de verf onderdoor. Beter gebruik je bij een hoekje-om een paar kleine stukjes, dan 1 groot stuk.
Heb je in je replica een stuk wat afgegrensd wordt door een naad / sleufje, plaats dan de tape daar verticaal in, en werk dan voorzichtig naar horizontaal. Natuurlijke oneffenheden gebruiken levert het mooiste resultaat op. Zie foto (ik heb deze er na genomen, om het even te kunnen laten zien).
Uiteraard kan je ervoor kiezen bepaalde delen later met terpentine weer “schoon” te maken, maar hou er dan rekening mee, dat je soms teveel kan schoonmaken, en het eindresultaat dus minder mooi wordt. Ik ben zelf voor goed demonteren / afplakken.
Hoofdwerk
Uiteindelijk ben je dan zover dat je gun klaar is om gespoten te worden.
Mijne zag er toen zo uit:
Sorry voor de vreemde lichtval, maar ik geloof dat het plaatje wel genoeg zegt…
We gaan er nu vanuit dat de replica goed vetvrij en afgeplakt is.
Je kunt kiezen om de replica in fases te spuiten, en m dus op kranten neer te leggen, eerst de ene, en later de andere kant te doen. Ik heb daar niet voor gekozen, omdat ik een lange, afgeplakte loop had, en het schouderstuk ook afgeplakt was. ik kon m dus vasthouden, en draaien, en voor het drogen tegen de muur zetten.
Wat echter belangrijk is, dat je weet welke hoekjes moeilijk te bereiken zijn, en deze dus goed in je hoofd prent, zodat je ze tijdens het spuiten niet mist.
Zorg dat je in ieder geval een goede geventileerde ruimt hebt. Als je het binnen doet, zou ik een bril en mondkapje gebruiken.
1) Primer aanbrengen
- Schudt de bus 2 minuten goed, en doe eventjes een klein stukje van de krant spuiten.
- Spuit vanaf een afstand van 25-30 cm.
- Probeer vooral niet in 1 keer alles dekkend te krijgen, dan krijg je plaatselijk teveel verf, en dus druppelvorming… dat willen we niet.
- Ga zowel in verticale als horizontale bewegingen, en heb je moeilijke hoekjes, schroom dan niet om diagonaal ( schuin naar beneden, naar de hoek gericht ) de verf aan te brengen.
- Laat na de eerste laag het geheel een minuut of 10 drogen, maar zeker niet meer dan 30 minuten.
- Breng dan de volgende laag aan tot de primer redelijk dekkend is. Weet wel, het is een grondverf. Een hekje in de grondverf is ook niet zo mooi als in de toplak.
*** Belangijk*** het hendeltje voor je fireswitch dekt een stukje ondergrond af. Draai hem dus tussen de lagen naar een andere stand, om geen stukjes te vergeten!
2) Kleur aanbrengen
- Nadat je de primer hebt aangebracht is het nu tijd voor het echte werk. Feitelijk geld hiervoor helemaal hetzelfde als punt 1
- Breng de verf dun aan, vanaf 25-30 cm. Ga met rustige evenwijdige bewegingen te werk, en zorg dat het begin en het einde van de beweging BUITEN je replica liggen. Zo voorkom je dat de linker en rechterkant, of boven en onderkant meer verf krijgen dan het midden.
- Ook hier geld: meerdere lagen doen het werk. Hou dus aan dat je liever 3-4 keer in een uur tijd een volgende laag aanbrengt, dan dat je in 1 keer met 10 minuutjes klaar bent.
- Tot slot: de controle. Zoals ik al zei, de gemiddelde replica heeft allemaal rothoekjes, en sleufjes die moeilijk bereikt worden, dus vergewis je ervan dat ook hier de verf is aangebracht.
3) Blanke laklaag / vernis aanbrengen
Persoonlijk acht ik dit niet heel erg hard nodig, omdat een verf van hoge kwaliteit in de juiste hoeveelheid aangebracht wel tegen een stootje kan. Daarbij komt dat een replica wat mij betreft niet hoeft te glanzen, zoals bijvoorbeeld een auto of motorfiets.
Uiteraard is het een eigen keuze, waarbij je dan ook nog kan bepalen of je eerst het afgeplakte gedeelte weer vrijmaakt zodat het gehele geweer de blanke laklaag meekrijgt.
Nawerk
Gefeliciteerd… je replica is gespoten.
Nu is het vooral geduldig zijn, en niet te snel willen doorwerken.
Uiteraard ben je benieuwd naar het eindresultaat, maar je wilt niet dat je te vlug in slecht opgedroogde verf grijpt… Zeker op een gladde metalen ondergrond zie je dan meteen de vingerafdrukken erin staan, en dat is zonde.
In principe is de gemiddelde verf na een uur of 2 wel redelijk handdroog, en dan kan je de afplaktape voorzichtig gaan verwijderen. Je kunt een nachtje wachten, maar dan is de verf helemaal uitgehard, en is het risico groter dat je met het verwijderen van de afplaktape wat teveel verf meeneemt, en dat willen we niet.
Zorg om risico op vingerafdrukken te vermijden, dat je bijvoorbeeld een magazijn in je replica schuift, hou daar aan vast, en haal de afplakband weg. Werk met de naden mee, en doe het vooral rustig, zodat je het meteen ziet als er iets niet goed gaat.
Laat het geheel lekker een nachtje verder drogen (op polycarbonaat kan het langer duren voor de verf is uitgehard).
In mijn geval was dit het eindresultaat:
Ik ben geen specialist, en alles wat ik hier heb geschreven is mijn mening, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Wel heb ik een kleine 15 jaar aan modelbouw gedaan, dus ik weet heus wel iets van dit onderwerp af.
Wanneer je vragen hebt mag je me altijd een PM sturen, ik denk graag met je mee.
Tom says
Dag Gerben, bevalt de TAR 21 nog steeds?
Ik ben net begonnen en de TAR 21 staat bij mij hoog op de verlanglijstje (denk dat ik eerst start met een G36c ).
Heb je nog een sidearm? (ikzelf denk aan een TM FN 5-7).
Waarom heb je voor Multicam gekozen als camo?, was A-tacs FG bij jou ook in beeld geweest?
Groeten Tom
Gerben says
Goedenavond Tom,
Ja, de Tar is nog steeds mijn main AEG al heb ik er inmiddels een aantal meer…
Qua keuze zal je echt zelf moeten uitvissen wat je het fijnste / mooiste / makkelijkste vind.
Ik ben zelf heel erg van de Bull-pup geweren, omdat ik de handling daarvan erg prettig vind.
Daarom is een G36 niet echt een vergelijk met de Tar-21.
De G36c is wel een betere allrounder, omdat je die ook kan gebruiken voor CQB, terwijl de Tar-21 daarvoor iets te groot is. ( daarom heb ik voor CQB ook een P90 )
De FN57 is idd een mooi pistool. Ik zou zorgen voor een goed beenholster, dan heb je met tijgeren geen last van je zij, en als je een tactical vest gebruikt, hangt ie niet in de weg van bijvoorbeeld je magazijn pouches.
Ik gebruik zelf een Colt 1911, en dan de 100th anniversary edition. Maar ook hier geldt: het is heel persoonlijk wat je prettig vindt.
A-tacs fg is ook een mooie camo, maar ik vind multicam mooier. ( ook da’s persoonlijk:-) )
Ik zou graag met je bomen maar dan moet je me anders een mailtje sturen als je vragen hebt… Ik zeg niet dat ik alles weet, maar wellicht kan ik je hier of daar van informatie voorzien.
Mvg
Gerben.
Sherpah says
Je replica is mooi uit de verf gekomen 🙂 (die uitlaat trouwens ook)!
Props voor de duidelijke uitleg
Gerben says
Merci… daar doen we t voor:D