21 juli heb ik één missie als base commander gespeeld bij Balls and Arrows. Ik hoopte van te voren al dat ik dit eens kon proberen. Mijn command ervaring kwam tot nu toe alleen van games. Ik speel een BF2 mod waar de spelers daadwerkelijk luisteren naar orders. Een feit waar ik al vaak dankbaar gebruik van heb gemaakt.
Bij 3Division maakte ik voor het eerst een commander mee in een airsoft game. Het eerste wat me opviel toen ik in de basis op zijn kaart keek was, dat die niet live geüpdatet werd.
Bij games (behalve bij ARMA volgens mij) zie je natuurlijk als je de kaart opent, direct de spelers verplaatsen. Bij een airsoft game kun je ruwweg aangeven waar een eenheid zich zou moeten bevinden en hopen dat deze zich ook daadwerkelijk daar bevind. Als de squadleader een verkeerd coördinaat doorgeeft, gooit dat gelijk je hele plan in de war. Commander zijn bij airsoft leek me nog niet zo gemakkelijk en dit was wat mij betreft de grootste valkuil voor mijn eerste game als base commander.
De voorbereiding
Balls and Arrows heeft pas sinds kort een missie waar ze base commanders in zetten. Je krijgt als base commander een grotere kaart samen met wat kleine kaartjes die je aan je squadleaders kunt geven. De game duurde in ons geval één uur en je krijgt een aantal objectives die je kunt pakken. Er liggen vlaggen verspreid over het veld die 5 punten waard zijn. Ergens ligt een piloot die 20 punten waard is, daarnaast heb je nog een aantal fixed objectives zoals de samsite, het rode huis en de raketbasis die ook allemaal een eigen set punten waard zijn. Hoe je het team indeelt is geheel aan jou.
We hadden een groot team, gevuld met een hoop leden van Airsoft Club Nederland en bekenden. Ik besloot het team van 13th mountain (5/6 man) bij elkaar te laten en in te zetten als een soort special forces team (Alpha squad). Zij moesten de piloot zien te redden en mochten wat mij betreft op zichzelf opereren op hun eigen radio kanaal (gezien het feit ieder teamlid een radio had).
Jarlam staat binnen ACN bekend als een echte sneaky bastard dus ik gaf hem ook een klein team mee (Bravo, 5 personen), om als eerste objective, zoveel mogelijk vlaggetjes te pakken. Hem heb ik wel op het radio net van het team laten zitten zodat ik hen als een soort vliegende keep zou kunnen inzetten.
Dan had ik nog een grote groep spelers over die ik verdeelde in twee grote squads. De ene squad (Charlie) onder leiding van Marcel, zou in het midden positie innemen bij de samsite terwijl de andere (Delta), onder leiding van Rik, de rechter flank zou dichthouden en voor het rode huis zou gaan.
The first casualty of war…
The first casualty of war, is het plan zoals veel tips en oorlogsgezegden luiden. Dit was bij ons echter niet het geval. Na het fluitsignaal zag ik mijn squads weg rennen en kreeg ik niet veel later via de radio positieve berichten dat de objectives ingenomen waren. Niet veel later kwamen de eerste twee vlaggen al de basis in en leek het allemaal voorspoedig te gaan. De eerste echte casualties kwamen van de rechter flank. Het rode huis kwam onder vuur te liggen. Rik liet me via de radio weten dat het niet heel hard nodig was versterking te sturen. Iets later kreeg ik een oproep dat er rechts van de sam site (B3) wel back-up gebruikt kon worden. Op dat moment had ik 3 mensen in de respawn staan die zeiden dat ze van charlie squad kwamen en bij het huis weg geschoten waren. Terwijl in het oorspronkelijk plan, charlie squad bij de sam site zou moeten staan. Dit schopte gelijk heel mijn plan in de war. Hebben de squad-members het hier nou verkeerd of heb ik het zelf verkeerd onthouden? Van wie kwam die oproep nou? Want als het echt charlie squad was geweest is B3 logisch. Maar als de oproep van het huis kwam zou het een heel raar coördinaat zijn. Dat zou betekenen dat charlie squad in hun rug tegenstanders had zitten.
Het verloop van de missie
Ik besloot ze er toch maar heen te sturen en heb er verder niets meer van gehoord. Maar dit laat wel de extra moeilijkheid zien die je “in het echt” hebt ten opzichte van achter je computer de commander uit te lopen hangen. Gelukkig was dit het enige “fuck up” moment van de missie. De rest ging gelukkig allemaal goed. Het rode huis heeft bijna de hele missie lang onder vuur gelegen maar heeft wonderbaarlijk wel stand gehouden tot het einde. Dit leverde ons 15 punten op (als ik het goed herinner).
We hebben de piloot jammer genoeg nooit gevonden. Alpha squad was ook vrij snel uit elkaar gevallen vanwege technische problemen. De overgebleven leden hebben vooral rond de raketbasis strijd geleverd, maar konden lastig een doorbraak forceren.
Bravo heeft 4 vlaggen weten te scoren. Dit leverde ons ook gelijk een mooi aantal extra punten op. Tegen het eind van de missie kreeg ik ineens een radio bericht dat hij in de raketbasis zat. Iets wat alpha squad nog niet gelukt was, flikte hij uit het niets. Typisch Jarlam…
Charlie squad heeft de hele missie lang moedig stand gehouden bij de samsite. Zo nu en dan hebben ze één of twee personen richting Alpha gestuurd bij de raketbasis als hulp. Op het eind werden ze echter verdreven en hebben we de samsite verloren. Één van de tofste momenten was toen ik Charlie opriep via de radio. Marcel was bezig te melden hoe de situatie stond toen ik ineens allemaal “wapengekletter” hoorde en hem en een persoon naast hem zijn hits hoorde roepen. Op dat moment wist ik dat de samsite als verloren moest worden beschouwd.
Dit wil ik wel vaker proberen!
Jammer genoeg hebben we verloren van de andere base commander, Martijn, van Balls and Arrows. Toen ik op het eind op de kaart keek zag ik dat één objective compleet over het hoofd had gezien (Het schildje met nummer 1, links onder op de kaart) en had afgedaan als de spawn van de tegenstander. Deze objective had Martijn al snel in handen. Ik had Delta (bij het rode huis) er in het begin zo heen kunnen sturen aangezien ze toen niets te doen hadden. De piloot hebben beide teams niet gevonden. Frustrerend genoeg bleek deze ongeveer te liggen waar Charlie op de kaart staat hieronder. Een plek waar Bravo squad een aantal keer is langs gelopen.
Ook al hadden we de samsite behouden, dan had het nog niets uitgemaakt. Op de een of andere manier vond ik het ook lastiger me te oriënteren op de kaart. En al helemaal toen ik die tegensprekende berichten kreeg van een groepje respawners. Normaal gesproken heb ik er geen moeite mee. Dus ik ben benieuwd of dit de volgende keer beter gaat, of dat ik dit gewoon nooit zal kunnen tijdens airsoft.
Ik vond het erg leuk om eens te spelen als commander. De hele game lang naar een kaart turen en hopen dat je squads stand konden houden is erg spannend. Op momenten mensen te kort komen aan één kant, terwijl de andere kant het ook nog eens zwaar te verduren krijgt, het zorgt er bijna voor dat je hoopt dat je radio stil blijft. Wat in de meeste gevallen goed nieuws is. Zodra de berichten binnenkomen word het schuiven met squads en gaten dichten. Tenzij het Jarlam is, die ineens meld dat hij de raketbasis in handen heeft!
Remco D. says
Mooi geschreven artikel Jan, en erg leuk om te lezen.
Klinkt als een hele unieke ervaring in de airsoft, al sta ik zelf de komende tijd (denk ik) liever aan het front. Dat gezegd hebbende, moet ik m’n eerste skirm nog meemaken, en lijkt me het uiteindelijk ook wel eens mooi om base commander te zijn.
Jan says
Hi Remco,
Thanks! Als je een keer de kans krijgt, gewoon proberen! De rest van de games bij B&A heb je gewoon zoals normaal (tot nu toe) zonder Base Commander. Dus dan is er nog genoeg tijd om BB’s te happen 😉
Remco D. says
Ben van plan de BB’s uit te delen ipv op te vangen, maar bedankt voor de tip 😛