Afgelopen week schreef Buffel een mooie post op het forum van airsoft.nl.
Wil je ooit met je replica in een vliegtuig, dan moet je deze zeker lezen. Er staan een aantal handige tips in waardoor je niet gelijk als terrorist gezien wordt.
Afgelopen weekeinde ben ik voor een evenement in Engeland met replica naar London gevlogen. Leek me handig om mijn ervaringen even te delen.
(1) Boeken vlucht
Na het boeken heb ik KLM gebeld om te melden dat ik met een airsoft replica vloog. Ik kreeg het hele duidelijke antwoord dat “omdat het geen echt vuurwapen was dit niet als zodanig hoefde aan te melden”. Aangezien ik onraad rook, heb ik per email om bevestiging hiervan gevraagd, echter nooit reactie gekregen.
(2) Inpakken
Om zeker te zijn dat het als deugdelijk verpakt zou worden beschouwd heb ik mijn wapenkoffer op alle 3 de daartoe geëigende punten voorzien van een hangslot. Replica’s in de koffer, batterijen en BB’s in de reistas.
(3) Vertrek vanaf Schiphol
Mede op advies van een goed geïnformeerde mede-airsofter heb ik er voor gezorgd RUIM van tevoren (3 uur) op Schiphol te zijn. En ja hoor, bij de balie bleek de informatie dus onjuist te zijn. Ik moest met de reserveringslijn bellen om mijn ticket te laten wijzigen, terwijl de vriendelijke medewerkster ging proberen de beveiliging en marechaussee te bereiken om de replica’s te laten checken. Ze was enorm opgelucht dat ik zoveel tijd had genomen want ze zag de bui al hangen. Nou, ik ook.
Na een goede 40 minuten was de ticket omgeboekt en had ik er een plezierig gesprek met de zeer geïnteresseerde heren van de marechaussee gehad (wat kost zoiets nou? is dat een echte aimpoint? Ja ik heb gehoord dat ze op locatie xyz ook iets met airsoft willen gaan doen – etc). Ook moest natuurlijk de NABV pas worden gezien. Door de tijd te nemen was het allemaal ontspannen, prettig, en goed geregeld. Uiteindelijk ging de koffer met alle juiste markeringen op het vliegtuig.
(4) Aankomst op London Heathrow
De koffer lag bij de bagage balie op me te wachten, waarna een medewerker mij met koffer naar de douane heeft geëscorteerd. Daar een vergelijkbaar vertoon, en de vraag of ze het spul even mochten lenen voor lastige klanten. Met het vertonen van de uitnodiging van de Engelse organisatie was alles tip-top in orde en stond ik 10 minuten later buiten.
(5) Terugreis op London Heathrow
Bij inchecken moest e.e.a. aan papierwerk ingevuld worden. Er werd even getwijfeld of het wel een wapen was – totdat ik uitlegde dat ik me voor kon stellen dat er anders bij een x-ray forse verwarring kon ontstaan. Daarna werd ik onder begeleiding van een medewerker door de security check geleid waarna hij de koffer ging afleveren bij het vliegtuig. Ging op zich wel soepel. Wel een rare: de BB’s wouden ze liever in de koffer hebben dan in mijn reistas. Dus prima, in de koffer er mee. Overigens werden de ogen van de dame van de security steeds groter toen ze zag hoeveel er aan gear in een camelbak motherlode past
(6) Aankomst op Schiphol
Nadat mijn spullen van de band kwamen maar zelf naar de rode (iets aan te geven) balie gelopen. Daar werd ik vriendelijk ontvangen. Ja, ze wouden de koffer graag controleren. Op vertoon van de NABV pas vonden ze alles prima op orde, maar wouden er wel een foto van hebben. Wel kreeg ik een opmerking dat munitie apart verpakt diende te zijn, maar ze waren het met me eens dat dat hier eigenlijk niet geldt aangezien het inerte bolletjes zijn. (En daarnaast omdat het van de Engelsen juist weer wel zo moest)
Conclusie
Al met al viel het reuze mee. Alleen een misser van de KLM dat ze e.e.a. eerst niet op de boeking wouden zetten. Verder uitstekende en vriendelijke service van alle betrokkenen. Dus: Zorg dat je zelf de boel goed op orde hebt, wees netjes, open en eerlijk, en het gaat helemaal goed. O ja, en neem er grofweg een uur extra voor bij inchecken.
Twee dikke duimen in de lucht voor luchthavenpersoneel, douane en marechaussee.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.